Kolik marketingových kanálů máš, tolikrát jsi brandem? Když všechny fungují a doplňují se, tak ano. Přečtěte si, jak je zkrotit komunikačním manuálem.

Určitě jste to už zažili. Máte svou oblíbenou restauraci, ale chodíte tam jen každý sudý týden. Lichá směna totiž vaří jinak a vám to nechutná. Nekonzistentní obsah servíruje svým potenciálním zákazníkům spousta značek a je to škoda. Rozjívený Instagram, škrobený web a Facebook, který vypadá spíše jako rodinné fotoalbum? Čtenář kvůli tomu neví, na čem je, značku si nezapamatuje a ve finále u ní nenakoupí.
Proto pro klienty tvoříme komunikační manuály, které celou prezentaci sladí po textové i vizuální stránce. A ať už obsah a brand má na starost kdokoli, přesně díky tomu ví, jak na to. Přečtěte si, jak vytvořit komunikační manuál tak, aby se váš brand snadno a rychle zapsal do paměti a třeba i srdcí veřejnosti

Jak začít: Značku tvoří lidé
Nikdo nezná obor a svou vlastní značku tak jako její lidé. Proto obvykle začínáme brandové práce společným workshopem. Během jednoho setkání dokážeme od zástupců značky získat spoustu informací, bez kterých by to nešlo:
Jaká značka v jejich očích je a kam směřuje,
ke komu mluví a jakými kanály,
jaký cítí, že by měla mít komunikace charakter,
jak se pozicuje oproti konkurenci.
Ideální je, když se sejdou zástupci nejen vedení, ale i obchodu, zákaznického servisu… Čím větší různorodost, tím pravdivější obrázek dostaneme. A pomocí řady strukturovaných otázek a cvičení se dobereme k výsledku, který poslouží jako ideální základ pro pozdější kreativu.

Jak komunikuje konkurence?
Bez znalosti konkurence nejde dělat marketing. Aby si nás lidé zapamatovali, nesmíme být s konkurencí snadno zaměnitelní. Naopak musíme ze značky vytáhnout její unikátnosti, a ty do manuálu komunikace promítnout.
V tomto kroku proto prozkoumáme, jak se prezentují konkurenční firmy. Podíváme se na web, sociální sítě, zkrátka vše, co je veřejnosti dostupné. A z toho vytáhneme, jakým stylem komunikují a jak se na trhu pozicují.
Praktické ukázky na míru
Brandový background máme, konkurence je zmapovaná, jdeme na praktickou část. Jaké kanály potřebuje značka zkrotit? Jak na to půjdeme?

Jako první si určíme pravidla komunikace, tonalitu textů a vizuální stránku brandu. Budeme odvázaní, nebo vážní? Jaká témata a pilíře značky je třeba komunikovat? Jaké zvolíme jednotící grafické prvky? A co třeba změna loga? To vše může být součástí komunikačního manuálu. Ten není tvořený šablonovitě, ale každému klientovi přesně na míru, aby pokryl právě jeho byznysové potřeby.

Co se ale nemění, je jeho účel – od Stories přes headline webu až po claim na plakátu na zastávce. Manuál zajistí, že značka bude komunikovat konzistentně a tak, aby si jí lidé všimli. A kdo bude obsah tvořit na pravidelné bázi, to už není rozhodující. Interní markeťák, agentura i freelancer už budou mít k dispozici vyladěnou kuchařku se vším, co k tvorbě potřebují.
Každý silný brand to má. A vy?
Co dělá silný brand brandem? Přece jasně definovaná komunikace napříč všemi kanály, které se vzájemně doplňují a podporují značku. Znáte to, na sítích i billboardech máte pikosekundu na zaujetí publika. S komunikačním manuálem ji využijete naplno a lidé si vás zapamatují.

Některé značky začaly komunikovat živelně a pravidla si určily za pochodu, jiné měly nejprve položené základy a až pak rozjížděly jednotlivé kanály. My umíme obojí. Sladíme vše na míru vašemu byznysu, abyste z komunikace vytěžili maximum, stačí se nám ozvat.
Zdroj fotografií: In creative