Jak nezaspat vývoj digitálního marketingu v roce 2019

Dne 23. 5. 2019

Digitální marketing prošel za pár let neuvěřitelným vývojem. Mám dokonce pocit, že se jeho vývoj exponenciálně zrychluje. Zásadní roli v tom hrají nové technologie, které vývoj akcelerují. V tomto článku se zaměřím na oblasti, které v roce 2019 projdou změnami jako první a které doporučuji včas podchytit. Pokud tedy nechcete v průběhu krátkého času zůstat příslovečně „stát opodál“.

 

1. SEO mimo displej

SEO letos prochází zásadní změnou. U nás to ještě nemusí být tak patrné, ale v USA, Číně a Velké Británii jsou už změny v plném proudu. Ostatních zemí se tento vývoj dotkne hned v následujících letech.

Za změnami stojí oblast hlasového vyhledávání. V roce 2018 použili hlasové vyhledávání 2 z 5 dospělých průměrně jednou za den. Například podle článku Rebeccy Sentance už v roce 2020 bude pomocí hlasového vyhledávání probíhat 50 % všech vyhledávacích dotazů.

A nebude to jen tak, že lidé budou mluvit do mikrofonu na mobilech nebo noteboocích. 30 % prohlížení internetu se dokonce vůbec neuskuteční na zařízení s obrazovkou, ale prostřednictvím hlasových asistentů, jako je Google Home nebo Alexa.

 

A jaký to má vliv na SEO?

Problém hlasové optimalizace webových stránek spočívá v tom, že se SEO specialisté nebudou moci soustředit na optimalizaci na první stranu. Bude nutné optimalizovat na nultou pozici a to prostřednictvím tzv. Featured Snippets. Ale detailněji o optimalizaci v některém z příštích článků.

Druhý problém hlasového vyhledávání a obecně využívání hlasových asistentů spatřuji v tom, že konverze (objednávka, rezervace…) se budou uskutečňovat mimo webové stránky. Pro firmy tedy bude zásadní přijít na to, jak se hlasovým asistentům dostat pod kůži.

 

Jak z toho vytěžit maximum

Pokud k tomuto problému přistupujeme jako k obchodní příležitosti, vidím tu jednu opravdu velkou. Lokální služby a e-shopy s opakovanými nákupy jsou krásnou ukázkou oblastí, ve kterých hlasové ovládání může zajistit zajímavé zdroje návštěvnosti/konverzí.

Je to jednoduché: pokud bude váš business optimalizovaný pro hlasové ovládání, budete rozhodně mezi prvními, kteří budou opravdu dobře vidět. V hlasových objednávkách a rezervacích je budoucnost. Pojďte jí naproti – třeba s námi. Ozvěte se, rádi vám s optimalizací vašeho podnikání pro hlasové vyhledávání pomůžeme.

 

2. Multichannel je jediná cesta

Multichannel marketing spočívá ve využití více kanálů. Tedy nejen sociálních sítí či PPC. Čím více nástrojů budete využívat, tím více budete mít diverzifikované riziko. Jde totiž o to, že se všechny ziskové marketingové kanály brzy nasytí a vy budete soutěžit s mnoha konkurenty.

Z tohoto důvodu musíte investovat do všech kanálů. Od obsahového marketingu, SEO a e-mailového marketingu přes marketing v sociálních médiích až po placené kampaně. Z jednoho kanálu už business nevybudujete. Ale pokud je zkombinujete všechny, vaše podnikání může i nadále růst.

Navíc – jak už jsem zmínil – konverze budou velmi brzy probíhat stále častěji mimo vaši webovou stránku. Třeba také prostřednictvím zbožových srovnávačů jako Heureka.cz, Glami.cz nebo třeba na sociálních sítích. Například Instagram nedávno oznámil, že bude možné přímo přes něj nakupovat!

 

3. Různá KPI pro různé nástroje

Používáte marketingové trychtýře? Nebo konverzní trasy? Pokud ne, měli byste. Je totiž dost pravděpodobné, že různí návštěvníci vašeho webu jsou zrovna v různých fázích rozhodování k nákupu. A tomuto faktu je potřeba přizpůsobit svoje marketingové aktivity. Jak?
 

Trychtýř See-Think-Do-Care

Zdroj: In creative

  1. Nejširší zásah by měly mít akviziční kampaně, které cílí na lidi ve fázi SEE. Ti ještě neví, že vaši službu/produkt vůbec potřebují. Samozřejmě doporučuji cílit, ale zasáhněte co nejvíce lidí s cílem zaujmout je a přivést na web. K tomu využijte například kampaně v obsahové síti nebo akviziční kampaně na Facebooku.

  2. Zákazníkům, kteří už tuší, co chtějí, ukažte více o daném produktu nebo službě. Nástroje, které k tomu využijete, jsou třeba retargeting nebo PPC ve vyhledávací síti.

  3. Pak jsou tu zákazníci ve fázi DO, kteří již chtějí nakoupit. Znají produkt a pouze hledají, kde si ho koupí. V tu chvíli jim řekněte, že jste důvěryhodný e-shop nebo kvalitní dodavatel služby. Využijte k tomu retargeting (v případě e-shopů i ten dynamický) a další nástroje vedoucí k dokončení objednávky.

  4. Na vašem webu se také nacházejí ti, kteří u vás v poslední době nakoupili nebo si objednali službu. Byla by chyba cílit na ně nějakou prodejní kampaní (s výjimkou doporučení příslušenství). Mnohem lepší je říkat jim více o zakoupeném produktu, vzdělávat je a postarat se o to, aby až budou znovu hledat daný produkt, bude pro ně jasné, na který e-shop jít.

Z výše uvedeného je také zřejmé, že různé nástroje mají různé cíle. Není možné chtít po Facebooku podobné last-clickové konverzní poměry jako třeba po zbožových srovnávačích. A proto je potřeba nastavit různým nástrojům různá KPI, tedy cíle, kterých mají dosahovat. Facebook bude fungovat skvěle pro akviziční kampaně informující o novém produktu, PPC ve vyhledávací síti pak zase pro dokončení nákupu.

 

Vývoj nezastavíš

Očekávám, že rok 2019 bude velmi zajímavý. Co dříve bezpečně fungovalo, v roce 2019 tak spolehlivé nebude. A v roce 2020 už zase nebude fungovat to, co ještě funguje letos. Jediná možnost, jak s vývojem držet krok, je neustále se vzdělávat. Jak myslíte, že se rok 2019 dotkne vás? Napište nám, rádi to s vámi probereme.

 

Michal Baturko Olbert

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU

Naše kompetence