AI Overview je v Česku! Co to znamená?

Dne 9. 4. 2025

AI Overview přináší shrnutí toho nejdůležitějšího, na co se vyhledávače zeptáte. Výhoda pro uživatele. Ale co pro weby? Podívejte se s námi, jak zavádění AI Overview postupuje a co přinese.

 

ai-overview-updated

Co je AI Overview

Jednodušší kladení a zodpovídání otázek, hledání informací a rychlejší objevování relevantních webových stránek napříč celým internetem. Díky Google funkci AI Overview najdete na prvním místě ve výsledcích vyhledávání souhrn informací generovaných AI. Ty čerpá z různých webů, které považuje za relevantní. 

Pro uživatele to znamená rychlejší a jednodušší orientaci. Pro weby ale nový způsob odpovídání přináší zásadní změny v tom, jak mohou získávat návštěvnost z organického vyhledávání.

Testování AI Overview 

První testování rozšíření začalo na jaře 2024 ve Spojených státech a postupně se rozšířilo do Evropy. Dnes už je funkce k dispozici v řadě evropských zemí (včetně Česka) a kromě dotazů v angličtině reaguje i na místní úřední jazyky.

Funkce je v rámci testování přístupná jen uživatelům starším 18 let, kteří se přihlásili ke svému Google účtu, a systémy Googlu zároveň vyhodnotily, že využití AI Overview je na místě. 

První změny jste mohli zaznamenat už v listopadu 2024, kdy mohlo dojít v výkyvům výsledků, ale tentokrát lze očekávat výkyvy v organickém trafficu už nastálo. A to klidně i o více než 30 %.

Jaký bude dopad (nejen) na SEO?

Na konkrétní závěry ohledně dopadu na organickou návštěvnost webů a e-shopů je ale stále velmi brzy. A tak se v tomto článku bohužel nedozvíte, zda a o kolik vám klesne organická návštěvnost. Důležité bude testování a reagování na výsledky. Záviset bude nejen na oboru podnikání a cílové skupině, ale také typu dotazu. AI nejčastěji shrne jednoduché dotazy obsahující otázku co, jak, kdy, kde – a na ty odpoví přímo. Nová funkce může přinést příležitosti pro růst, ale také nevýhody. Tak jako tak zcela změní pravidla hry. 
 

ai-overview-priklad

Co s tím?

Na to zatím návod neexistuje. Aktuálně ale doporučujeme sledovat data a pravidelně vyhodnocovat změny v organické návštěvnosti. Možností je i zaměřit se na hlubší a odbornější témata – AI přehledy zatím nezvládají vše, a právě tam je šance je o krok předběhnout. A v neposlední řadě nezapomínat budovat autoritu a důvěryhodnost své značky. Google by měl totiž v AI Overview zobrazovat především informace ze zdrojů, které považuje za autoritativní a relevantní. Kritéria E-E-A-T (Experience – Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness) budou proto stále hrát významnou roli.

Příležitost? Vyšší viditelnost složitých dotazů

Komplexní dotazy nemusí AI Overview zodpovědět dostatečně a může jen odpověď načrtnout – a následně doporučit specializované weby, na kterých se uživatel dočte podrobnější informace.

Riziko? Méně kliknutí na klasické výsledky vyhledávání

AI shrnutí nyní zaujme první místo a organické výsledky vyhledávání se posunout zase o kousek níž. Klesne tak šance, že z těchto výsledků k vám doputují uživatelé.

Začít panikařit nebo hledat nové cesty?

Ačkoliv se očekává pokles organické návštěvnosti samotných webů, stále je tu prostor (a důraz) na tvorbu kvalitního obsahu (E-E-A-T), který AI jen tak nenahradí. Zejména u finančních, zdravotnických a dalších citlivých témat je autorita zásadní. Naopak AI může upozadit povrchní obsah na velmi jednoduchá témata a bez přidané hodnoty.

AI Overview mění způsob, jak Google odpovídá na dotazy a pro značky to může být příležitost i hrozba. Záleží, jestli se váš obsah dostane do přehledu, nebo zůstane bez povšimnutí. Chcete mít jistotu, že z toho vytěžíte maximum? Ozvěte se – probereme strategii, která vás udrží viditelnými i v éře umělé inteligence.

 

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence