Natočili jsme film za 48 hodin!

Dne 7. 8. 2019

Jak dlouho myslíte, že trvá natočit film? Kolik času uplyne od prvního ťuknutí do klávesnice při tvorbě scénáře po poslední střih? Náš videospecialista Dan to se svým týmem celé zvládl za neuvěřitelných 48 hodin. Jak? To se dozvíte v tomto Danově reportu.

 

48 Hour Film Project

Samozřejmě jsme nenatočili za 2 dny celovečerní film. Naše dílo má cca 7 minut a vzniklo v rámci soutěže 48 Hour Film Project Brno. To je soutěž, která se koná v různých městech po celém světě. 

V pátek večer si filmařské týmy vylosují zadání, které zahrnuje konkrétní větu, nějaký předmět a hlavní postavu, které se musí ve filmu objevit. Každý z týmů si vylosuje jiný žánr. Od té chvíle mají všichni přesně 48 hodin na tvorbu i odevzdání svého filmu. Hra o čas začíná!

 

3, 2, 1... start!

Je pátek večer, týmy se schází v klubu Music Lab. Panuje napjatá atmosféra. Všichni jsou zvědaví, jaké téma jim osud a organizátoři přidělí. My se modlíme. Nechci totiž točit cokoliv jiného než komedii. Přichází čas na odhalení zadání. Dopadá to takto:

Věta: Kdo tam s tebou byl?

Předmět: Flaška

Postava: Ivan Žába, vědec

A teď to nejdůležitější. Losuju žánr. Napětí můžete krájet. Na čele mi raší kapka potu, klepe se mi ruka. Tenhle moment určí můj osud na další 2 dny! Je to… mysteriózní film.
 

Lístek se zadáním 48 Hour Film Project

 Lísteček se zadáním. Máte na výběr vždy ze dvou možností. Bohužel druhým žánrem je dobový film a to je sebevražda, když nemáte k dispozici dobové kostýmy ani dekorace.

Zdroj: Daniel Kupsa

Co teď s tím?

Podle mého názoru se komedie dá udělat skoro ze všeho, jen z mysteriózního filmu prostě ne. Zásadně by to porušilo podstatu žánru. A tak přes všechen můj odpor nebylo zbytí. 

Hned večer jsme s týmem vtrhli do světa vražd, kriminalistů, kultů a sekt. Přemýšleli, jak se nejlépe dá zabít člověk, jakou pro to může mít vrah motivaci. Zároveň jsme se museli držet zadaných témat. Osud tomu chtěl, že týmu, který jsem pro projekt poskládal, téma neskutečně sedlo, takže stačilo jen sbírat jejich nápady a skládat je do logických celků. 

Jsou 4 hodiny ráno a svítá. Jdu si na pár hodin lehnout, abychom se mohli ráno pustit do natáčení.
 

Filmový tým na akci 48 Hour Film Project

Část týmu při psaní scénáře. Zleva: David Neruda, Daniel Kupsa, Pavla Michalovichová, Lucie Malá, Kateřina Korečková, Míra Škoda

Zdroj: Daniel Kupsa

Teď už to jen natočíme

V 7 ráno zvoní budík. Všichni se probouzíme mrzutí po velmi krátkém spánku. Jsme ale plní odhodlání a vyrážíme do kanceláří In creative točit první scény našeho mysteriózního filmu. 

Půl dne je v háji, máme hotovou první scénu. „Takhle by to nešlo!“ říkáme si, když obědváme super pizzu z bistra Carmel, kteří byli tak hodní a dodávkou jídla nás celý víkend podporovali.

Dotáčíme všechny potřebné záběry v kancelářích a přesouváme se do Moravské zemské knihovny. Je to divný. Před akcí nemusím volat „Ticho!“. Ticho je tam totiž hrobové. Jen pár bláznů s kamerou dělá bugr.

Dane, asi to už dál nedám.“ Věta, kterou chce každý režisér slyšet od kameramana. Tomáše bolí zuby, rostou mu osmičky. Vyráží na pohotovost. 

Díky bohu, že máme ještě Míru! Nedá se nic dělat, spěcháme do lesa vyrobit mrtvolu, pomalovat ji symboly a čekat na tmu. 

Je půlnoc. V lese je tma. Svítí jen naše filmová světla, na kterých se postupně škvaří komáři, kteří nám všem celou dobu doslova pijí krev. Máme hotovo, balíme a vyrážíme domů. Mrtvola jede šalinou. Nikomu to nepřijde divný.
 

Mrtvola v soutěži 48 Hour Film Project

Mrtvola v lese, mrtvola při natáčení, mrtvola v autobusu

Zdroj: Daniel Kupsa

Spánek je pro děcka!

Přijíždíme domů. Všichni padají do postelí a matrací a usínají. Jen Tomáš s Mírou zasedají k počítači a začínají se prodírat materiálem. Dávám jim poslední instrukce a jdu na chvíli spát. 

Vstávám v 7 ráno. Zasedám k počítači a pouštím se do práce. Kluci toho dost připravili, ale pořád jsme ještě na začátku. Následuje cca 10 hodin, během kterých se střídají pocity bezmoci, radosti, totálního vyčerpání a přátelství. Po tom všem je ale hotovo. Renderujeme náš film. Modlíme se, aby všechno fungovalo. Funguje.

 

Jak to dopadlo?

Dopadlo to skvěle! Vytvořili jsme kompletní film za 48 hodin. Nepozabíjeli jsme se. Kromě té mrtvoly ve filmu. Máme se rádi. Jo a taky máme cenu. Cenu za nejlepší využití zadané věty. Chcete to vidět? Prohlédněte si celý film s názvem Ztracen(á).


A k čemu je to dobrý?

Mám moc rád scénu z Básníků, ve které Lukáš Vaculík ukazuje virtuální auto – Blue Dream. „A k čemu je to dobrý?“ ptá se ho Pavel Kříž. I vás teď určitě zajímá, k čemu nám jsou při natáčení marketingových videí zkušenosti s 48hodinovým filmem. Takže:
 

1. Odolnost proti stresu

Vyzkoušeli jsme si, že ani práce pod velkým časovým tlakem nás nesrazí na kolena. To využijeme při tvorbě videí v místech, kde je na natáčení omezený čas například z důvodu probíhajících výrobních procesů.
 

2. Rychle a dobře

Když na to přijde, umíme být rychlí a zároveň precizní. Samozřejmě je ideální, když je na všechno čas, scénář se uleží a ladí, při natáčení se nespěchá a všechno šlape, jak má. My jsme však skvěle připraveni i na komplikace a méně než ideální podmínky.
 

3. Filmová pravidla fungují i v reklamě

Ať už točíte úspěšné trháky jako třeba Aaron Sorkin, o kterém jsem psal minule, nebo se soustředíte na reklamu, musíte respektovat stejná filmová pravidla. Totéž platí o náležitostech technického zpracování natočeného materiálu.
 

4. Nacpat kompletní příběh do krátkého videa

Natočit plnohotnotný film a nacpat ho celý do sedmi minut není tak snadné, jak se může zdát. Je potřeba rychle představit postavy, ukázat jejich motivace, nechat proběhnout děj, dovést ho k pointě a celý ho uzavřít. V reklamě je to to samé, jen to probíhá na ještě kratším prostoru.
 

5. Týmová práce

Práce v týmu vyžaduje trénink. Ať už jde o fotbal, nebo natáčení. Pro nás byla Osmačtyřicítka super trénink.
 

6. Kontakty

Kolem soutěže se pohybuje spousta šikovných filmařů. Setkáváme se s novými zajímavými lidmi a můžeme vám tak nabídnout více stylů a kreativních přístupů.
 

7. Kreativní zábava

Ať už děláme jakkoliv kreativní reklamy a videa, každý filmař sní o tom, že natočí film, a tak je fajn, že i my si tenhle sen můžeme občas splnit aspoň touto cestou. Na celovečerní filmy máme ještě totiž čas, musíme se přeci věnovat vám
 

Tak se nám ozvěte. Pomůžeme vám rozhýbat vaši značku v jakémkoli videoformátu.

 

Daniel Kupsa

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU

Naše kompetence