Je to levné, je to milé, je to funkční a z velké části automatizované, co je to? Jasně, e-mailing! Když se dělá dobře a kreativně, můžete mít za málo peněz hodně muziky. V našem případě jsme z pár ingrediencí udělali pořádnou hostinu, na které si smlsne klient KitchenAid i jeho zákazníci. Inspirujte se, jak vyladit svou e-mailingovou strategii tak, abyste z tohoto skvělého kanálu upekli ty nejkřupavější výsledky.

Jak se tvoří lovebrand…
KitchenAid je lovebrand, teď už se nebojíme říct, že i v Česku. Zabývá se prodejem kuchyňského příslušenství té nejvyšší kvality, a to s designem, který lidé zkrátka milují. Naším úkolem tak je jménem výhradního českého distributora budovat se zákazníky silné citové pouto, aby značce zůstali věrní.

Dlouhodobý vztah se zákazníkem je totiž v marketingu to nejsilnější. Daleko za ním je argumentace slevami, benefity či dopravou zdarma. My jsme se proto rozhodli zákazníky značky KitchenAid hlavně inspirovat, zajímavým obsahem tvořit společné příběhy a budovat brand. Jedině tak získáme a udržíme opravdu loajální zákazníky. A pravidelná rozesílka kreativní inspirace do kuchyně? Ta je ideálním nástrojem pro tyto účely. Například Marek Prokop říká:
„Brand je to, co si o vás lidé říkají, když odejdete z místnosti.“
A co si o značce KitchenAid říkají tvořivé a v kuchyni zdatné ženy, které tvoří převážnou část naší cílovky i e-mailové databáze? Podle výsledků jim naše pravidelné návštěvy v mailových schránkách dělají stále větší radost.

E-mailing z nuly na sto
Začali jsme v dubnu 2019, a to téměř z úplné nuly. Kromě volné ruky od klienta co se týče veškerého nastavení, strategie i kreativ jsme měli databázi kontaktů pouze od zákazníků, kteří už nakoupili. Tady je stručný seznam úkolů, který bude postupně stát před každým e-mailingovým triumfem:
Rozšířit databázi – více adresátů, větší možnosti segmentace, větší možnosti personalizace obsahu, větší efektivita.
Nastavit kompletní Ecomail – od importu kontaktů po nastavení automatizací.
Nastavit obsah – prodej ano, ale hlavní je příběh, inspirace a brand. Konverze pak přijdou samy.
Nastavit strategii – kdy půjdou pravidelné rozesílky, kdy retence, kdy automatické e-maily?
Budovat brand – brand nese každý jeden e-mail. A my se s každým textem i obrázkem snažíme upevnit vztah s našimi zákazníky.
Zvýšit open rate, zvýšit návštěvnost webu, zvýšit tržby, podporovat ostatní kanály a hlavně blog.
Obsah je král
A v e-mailingu to platí dvojnásob. Jak to udělat, aby vaše e-maily neletěly rovnou do koše? Správně, obsahem, který bude lepší než ostatní. Dost bylo prodejních textů a výzev k akci. My jsme se zaměřili více na vyprávění příběhů, sezónní inspiraci a samozřejmě dominantou pro kuchyňské příslušenství jsou recepty!

Obsah newsletterů KitchenAid tak doslova voní po dobrotách a kuchyňských kouzlech. Takové e-maily zkrátka chcete číst, i kdybyste nebyli nadšenou domácí kuchařkou či pekařkou, na které cílíme především.

Bez strategie nebudete zákazníkům nablízku
A to by byla velká škoda. My jsme si zvolili 2 klasické typy kampaní, abychom našim zákazníkům dokázali nabídnout jak sezónní a inspirativní e-maily, tak i praktické informace a samozřejmě i nějaký ten prodejní obsah, bez toho to úplně nejde.
Pravidelné rozesílky
Pravidelné rozesílky posíláme na databázi zpravidla 2x do měsíce, samozřejmě v případě akcí a například vánoční sezóny je to častěji.
Jaké jsou typy obsahu pravidelných rozesílek?
Brandové: vánoční tabule, tipy na dárky (často dle témat blogových článků).
Prodejně-brandové: MDŽ, Valentýn, Vánoce, Velikonoce, svatby, Back to school.
Recepty: zaměřené čistě na recepty, např. jedlé dárky.
Informativní: informace o novinkách, akcích, soutěžích na soc. sítích.
Prodejní: zaměřené čistě na jeden typ produktu/jednu barevnou řadu.
Automatizace
Automatizace mají lepší výsledky oproti pravidelným rozesílkám, protože mají to kouzlo, že zachytí uživatele vždy ve správný čas a s obsahem, který ho zajímá.
Jaké používáme typy automatizací?
Sběr kontaktů přes pop-up okna na HP a blogu + welcome automatizace: láká nové kontakty na nabídku novinek, článků a inspirace.
Reaktivační kampaň: Nabídne slevy neaktivním kontaktům s cílem obnovit zájem zákazníků.
Výroční kampaň: Připomene se zákazníkům, kteří u nás nakoupili před rokem
Opuštěný košík: Připomene zákazníkům nedokončenou objednávku, must have pro každý e-shop!
Cross-sell: kuchyňské roboty: Koupili si u nás robota? Nabídneme jim příslušenství. Jednoduché a účinné.
Naposledy prohlížené produkty: Co jste si u nás prohlíželi a zatím nekoupili? Ukážeme vám to skvělé zboží ještě jednou.
Svátková kampaň: Sleva a blahopřání v den svátku potěší a skvěle funguje.
Pro zvýšení úspěšnosti kampaní odesíláme několik dní po první rozesílce i druhou na segment těch, kteří předchozí rozesílku neotevřeli a nenakoupili za posledních x dní. Osvědčilo se nám totiž, že konverze chodí i z těchto rozesílek.
A někdy přitlačíme ještě víc – 3. kolo newsletteru o slevové akci přineslo tržbu 156 000 Kč s Open rate 24 % a Click rate 5 % a jde o druhý nejúspěšnější newsletter z hlediska tržeb.

Udáváme evropské trendy
Jak kromě čísel poznáte, že to děláte dobře? Když to ocení klient. A když to ocení i mateřská společnost klienta, má to ještě větší váhu. V roce 2020 jsme se s třemi našemi newslettery staly v Belgii trendsettery pro další distributory značky KitchenAid v rámci celé Evropy. Tady se na ně můžete podívat:
Jaké e-maily baví?
Jak se dostat na Open rate e-mailu až na neuvěřitelných 52 %? Přece skvělým aktuálním tématem a příjemným lákavým zpracováním. Takhle se nám to daří u vánočních inspirativních kampaní.

Jaké e-maily prodávají?
Jasně, prodejní e-maily součástí strategie musí být. Když hezky ladí s celkovým vyzněním brandu, nic to nenaruší a občasná sleva naši značku nijak nedevalvuje a naopak přináší skvělé tržby. Tenhle jediný e-mail přinesl klientovi na tržbách úžasných 290 000 Kč!

Poctivou prací k milionům
Díky pečlivě sledovaným statistikám víme, že naše strategie funguje a přináší nám, zákazníkům i klientovi pořádnou radost. Na základě dat navíc vše optimalizujeme, abychom byli co nejefektivnější. Co jsme tedy od dubna 2019 všechno zvládli?
Rozšíření databáze
2 700 nových kontaktů
4 900 reaktivovaných kontaktů
Zvýšení Open rate
Průměrný Open rate 2019: 28 %
Průměrný Open rate 2022: 39 %
Navýšení tržeb
Celkové tržby z e-mailingu: 9 350 000 Kč
Jak vidí spolupráci s námi samotný klient?
Newslettery nám pomáhají komunikovat se zákazníky, kteří nás znají a důvěřují nám. Udržujeme s nimi tak dlouhodobý zdravý vztah a inspirujeme je tvořivým a zajímavým obsahem. Ještě více než skvělé tržby nám dělá radost, že zákazníci mají opravdu chuť zjistit, co se v newsletterech dozví a následně se to pak pozitivně odráží i v návštěvnosti našich stránek.
Na celý marketing se díváme komplexně a dobře víme, že jeden nástroj všechno nezvládne. Nejinak tomu je u KitchenAid, kde toho máme na starosti mnohem víc. Nejlepším prvním krokem k úspěchu bude konzultace s námi, stačí se ozvat!
