Kdo umí marketing nejlíp? Freelancer, in‑house tým, nebo agentura?

Dne 22. 7. 2023 publikoval Michal Šíma Analytika Život v IC

Schválně, kdo má u vás na starost marketing? Máte interního specialistu, celý tým, nebo propagaci outsourcujete? V článku jsme se podívali na jednotlivé způsoby, jak firemní marketing pokrýt. Jaké výhody a nevýhody přináší externisté, vlastní tým, a co čekat od marketingové agentury?

Nahled-_-FB.jpg

Freelancer: Můžete trefit jackpot i černou díru

Na začátek jedna zásadní informace – pokud berete marketing vážně, jeden freelancer to nezvládne. Jedině Superman zvládá dobře brand, obsah, výkon nebo offline propagaci. A kdo se tváří, že ano, jenom klouže po povrchu.

Freelanceři se většinou zaměřují na dílčí činnost, ve které mohou být velmi dobří, ale i průměrní. Ptejte se proto na reference, zkušenosti a hodně napoví i samotné jednání a přístup dotyčného specialisty. Co je ale společné pro všechny a s čím počítat:

  • Je nutné je vést a vy budete muset sladit všechny externisty, aby spolupracovali a naplňovali vaši strategii. PPC specialista potřebuje grafika, grafik zase copywritera a nic se nesmí zadrhávat.

  • Jakmile freelancer onemocní, nebo odjede na dovolenou, těžko jej budete rychle nahrazovat. Proto musíte plánovat hodně dopředu.

  • Freelanceři nejsou ničím vázaní, možná časem skočí po jiném projektu a na vás už nebudou mít tolik času. A jak dlouho trvalo, než jste našli toho, se kterým vám to sedlo?

očekávání vs realita.jpg

S freelancery, vlastním týmem i agenturou je zásadní nastavit si reálné cíle. Dobrá agentura přijde s komplexní strategií, kterou zvládne v termínu naplnit a posunout vás podle plánu dál.

Vlastní tým: A máte na něj?

Velká firma nebo šlapající e-shop si mohou dovolit přemýšlet nad interním marketingovým týmem. Ten má nespornou výhodu v tom, že pracuje jen pro jednoho klienta – vlastní firmu. Proto ji dokonale zná, může postupovat strategicky a specialisté mohou jít opravdu do hloubky. Než se k tomuto kroku rozhodnete, zkuste si ale odpovědět na pár otázek:

  • Máte na vlastní tým prostředky? Komplexní marketing není o třech lidech, ale o dobře spolupracujícím týmu specialistů – uživíte je všechny a budou mít pořád dost práce?

  • Co dovolené, mateřské, nemoci? Kdo se postará o zástup?

  • A kdo se postará o vzdělávání týmu, nábor, odchody…?

  • Opravdu najdeme zkušené specialisty, kteří by chtěli dlouhodobě spojit budoucnost s naší firmou?

Agentura: Když to chcete komplexně

Marketingová agentura spojuje výhody freelancerů a in-house týmu, zároveň eliminuje spoustu jejich nevýhod. Když hledáte strategického partnera, u kterého zároveň nechcete řešit nejrůznější zástupy, nutnost vytížení, je dobrá agentura správná volba. Proč?

  • Zvládne projekty velké i dílčí.

  • Pokryje veškerou práci od začátku do konce včetně všech organizačních věcí.

  • Má přesah do jednotlivých marketingových odvětví.

  • Neustále roste, vzdělává se a přichází s novinkami.

  • Máte jasně dané cíle, rozpočty, odměny.

Jak vybrat správně

Začněte u sebe. Co od spolupráce s agenturou očekáváte? Růst prodejů? Posílení brandu? Všechno? V té chvíli si můžete vybrat specializovanou agenturu, nebo tu, která se zabývá komplexní strategií. Čím se ještě řídit při výběru?

  • Ať ukáží, co umí. Vypsat veřejné výběrové řízení, nebo se obrátit na několik agentur se zadáním zkušebního úkolu je sice časovou investicí, zároveň však uvidíte způsob práce, zjistíte cenové rozpětí a vyberete si.

  • Reference. Agentury je prezentují na svých webech i sítích, můžete se na ně zeptat, nebo rovnou požádat obchodníky agentur o kontakty a zjistit si informace sami.

  • Sympatie. Bez nich to nejde ani v marketingu a ty nejúspěšnější spolupráce jsou vždy založené spíše na partnerství než na zadání a řešení.

  • Vize. Kam směřuje agentura, s jakými klienty pracuje a jak se to slučuje s vašimi cíli? I tady je dobré si udělat obrázek o tom, jakou péči od agentury dostanete.

Co můžete očekávat

Svět marketingových agentur je plný skvělých případovek, nablýskaných prezentací, ale i špatných zkušeností. Je proto na vás, jakou si vyberete a jak si společně sednete. Důležité je hlavně vědět následující:

  • Zásadní je nastavení reálných cílů. Dobrá agentura vám nebude stavět vzdušné zámky, ale ukáže realitu a pokusí se ji krok po kroku vylepšovat.

  • Agentura je tu pro vás. Nebere si dovolenou, odvádí profesionální práci a dává vám o všem vědět. Vy jí ale musíte dát včas správné podklady.

  • Agentura zvládne dílčí zadání, vše ale musí směřovat ke komplexním strategickým cílům. Proto zpravidla zaměstnává stratégy a projektové manažery, kteří řídí činnost jednotlivých specialistů.

graf z reportu.jpg

Nečekejte, co vám agentura představí v nablýskané prezentaci. Kvalitní agentury vám reportují tvrdá data v reálném čase.

Jak to bude fungovat

Jak funguje dobrá agentura? Především férově a transparentně. V ideálním případě s vámi nejen nastaví reálné cíle, které splní, ale plnohodnotně vás zapojí i do samotného procesu práce. Sdílené nástroje, kde mohou obě strany spolupracovat, a reporting na míru jsou dnes už nedílnou součástí marketingové praxe. 

Nastavit si spolupráci ale můžete i jinak. Vaším styčným bodem bude projektový manažer, který si od vás vyžádá vše potřebné a vy nemusíte řešit jednotlivé výstupy, ale až předložené výsledky.

Marketing je velmi komplexní disciplína a v byznysu rozhoduje o vítězích a poražených více, než si mnohé firmy uvědomují. Pokud tedy své projekty chcete brát opravdu vážně, svěřte se raději do rukou zkušených profesionálů s dobrými referencemi. Tak kde začneme? Stačí se nám ozvat.

Zdroj fotografií: Deposiphotos, In creative

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence