Zbavte se duchů aneb jak filtrovat data v Google Analytics

Dne 6. 12. 2016

Stalo se vám někdy, že jste v Google Analytics viděli, že vaše stránky navštěvují uživatelé z Ruska či Ameriky? Možná jste se začali děsit či radovat ze získání nové klientely a již téměř plánujete překlad stránky do daného jazyka. Je však dost pravděpodobné, že se nejednalo o živé lidi, ale o takzvané spamy, které zkreslují data o návštěvnosti v Google Analytics.

 

Co to vůbec jsou ty spamy?

Jedná se o vytvořené skripty, které mají vliv na sesbíraná data o návštěvnosti vašich stránek v Google Analytics. Spamy ovlivňují například statistiky o délce trvání návštěvy na stránce, počtu prohlédnutých stránek za jednu návštěvu a další. V základu se spamy rozdělují do dvou kategorií a to na Referrer spamy a na Ghost spamy.

 

Čím se od sebe liší Referrer spamy a Ghost

Referrer spam je mnohdy nazýván i jako referral spam. Tento druh spamu reálně vaše stránky navštíví a můžete jej vidět ve výpisu zdrojů návštěv.

 

ga_referrer_spam_02_01.png

Zdroj: Google.cz

 

Ghost spamy jsou přezdívány jako duchové. Tento druh spamu vaše stránky reálně nenavštíví, ale Google Analytics jejich návštěvu zaznamenává. Ghost spamy jsou nejlépe vidět v přehledu publika.

 

ghostspam1_2.png

Nedávným zajímavým ghost spamem byl spam spojený s volbou amerického prezidenta.

 

ghostspam-trump21

Tento spam je zajímavý tím, že se tváří, že se jedná o oficiální stránky společnosti Google, avšak při bližším pohledu na název zjistíte, že první G má neobvyklou podobu. Jedná se totiž o znak z jiné abecedy, který vypadá jako písmeno G v latince. Spameři v tomto případě změnili v prohlížeči informace o jazyku. Tento spam se promítl do statistik všech účtů v Google Analytics.

 

A jak vaše statistiky očistit od těchto spamů?

Jednoduše pomocí filtrů v Google Analytics. Existují dva typy samotné filtrace. Před samotnou filtrací dat doporučujeme vytvořit nový výběr dat, který si nazvete jinak než nefiltrovaný výběr dat.

V horní části svého Google Analytics účtu klikněte na Administrátor a v části Výběr dat klikněte na Vytvořit nový výběr dat.

 

vyberdat2

První možností je zapnutí filtrování robotů prostřednictvím zaškrtnutí políčka “Filtrování robotů” v nastavení výběru dat. Toto filtrování však není 100%, takže doporučujeme použít i druhou variantu filtrování.

 

filtrovani1

Druhý typ filtrování spamů je poněkud složitější, než ten předchozí a navíc se pro oba typy spamů liší. Postupujeme tak, že v sekci Administrátor klikneme na Filtry, kde přidáním nových filtrů odfiltrujeme své statistiky.

 

filtry2

Začneme filtrováním ghost spamu, které je jednodušší. U něho postupujeme tak, že si zvolíme nejprve název filtru, poté v typu filtru dáte “Zahrnout” > “Název hostitele” a do Vzoru filtru dáme URL své webové adresy. Nejlepší je použít regulární výrazy.

 

filtry-ghostspam2

Referrer spamy se pak filtrují obdobným způsobem. Pro jejich filtraci je však třeba si nejdříve zjistit zdroje, které se pro každý účet liší. Nejčastějšími referrer spamy bývají:

• best-seo-offer.com
• fix-website-errors.com
• free-video-tool.com
• keywords-monitoring-success.com
• a další

U filtrace referrer spamů oproti ghost spamům zvolíme typ filtru „vyloučit“, a to konkrétně „Zdroj kampaně“. Ve vzoru filtru pak použijeme zdroje referrer spamů, které zkreslují statistiky.

 

filtry-referrer2

O spamech v Google Analytics by se dalo napsat mnohem více a s tím souvisí i problematika regulárních výrazů, o kterých budeme psát v příštím článku. Proto sledujte i nadále náš blog.

Nevíte, jak správně vyfiltrovat spamy ze svého Google Analytics? Ozvěte se nám, rádi vám poradíme a pomůžeme.

 

Karolína Mičunková 

Tomáš Netík 

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU

Naše kompetence