Všechny reklamy jsou spam. Co přinese nejbližší budoucnost?

Dne 27. 5. 2019

Je potřeba si bez obalu říct jednu zřejmou věc. Prakticky veškerá reklama je spam. Je nevyžádaná. Uživatel by se bez ní v klidu obešel. Billboardy, TV reklama, reklama na sociálních sítích nebo v rádiu... A všichni víme, jaký je osud spamu. Jak tedy vypadá budoucnost reklamy? Jak se v nejbližších letech reklama promění?

Hned v úvodu si však také přiznejme, co si málokterý uživatel uvědomuje. Že bez reklamy by jeho oblíbená sociální síť nebo služba vůbec neexistovala. Reklama nám zkrátka umožňuje používat zdarma služby, které by jinak zdarma nebyly a možná by bez příjmů z reklamy ani nevznikly.

 

Bez reklamy není život

Samozřejmým cílem většiny služeb, které jsou na první pohled zdarma, je mít z reklamy zisk. Proto jsou YouTube, Gmail, Facebook a další nástroje pro uživatele bezplatné. A navždy budou. Plošné zpoplatnění by nedávalo smysl, protože by způsobilo odliv uživatelů jinam. A to si tyto portály kvůli příjmům z reklamy nemohou dovolit.

Jak k tomu ale přistupovat z pohledu zadavatelů a reklamních agentur? Jak si poradit s reklamou, kterou uživatel vlastně ani vidět nechce?

 

Klíčem je relevance

V případě akvizičně cílených reklam, tedy těch, které cílí na uživatele bez předchozí interakce s webem nebo jinou reklamou, je správnou cestou maximalizace relevance. Práce s personami, komunikace jejich jazykem, vhodná tonalita a grafické zpracování. Čím vyšší bude afinita reklamy k ideální personě, tím atraktivnější bude reklamní sdělení. Takové reklamy budou mít vyšší CTR a celkově budou pozitivněji vnímány.

Pokud již zákazník se značkou přišel do kontaktu, například navštívil její web, jsou možnosti reklamy a její relevance na úplně jiné úrovni. Díky využití retargetingu je možné ukázat extrémně relevantní sdělení navazující na to, co návštěvník na webu dělal. Pokud jej zajímala např. elektrokola, můžeme jej na sociálních sítích vzdělat a ukázat, jak si správně elektrokolo vybrat. Pokud se zajímal o nějaký konkrétní model, pak mu můžeme prostřednictvím reklamy po opuštění webu připomenout pár prodejních argumentů a různými způsoby ho motivovat k dokončení nákupu, případně pozvat na vyzkoušení do kamenné prodejny.

 

Cílová skupina pod lupou

Hluboké pochopení smýšlení cílové skupiny bude u reklamy hrát stále větší roli.

Zdroj: Depositphotos.com

Kde bude reklama za pár let?

Říká se, že jen dvě věci na tomto světě jsou jisté. Daně a smrt. A já přidám ještě jednu. Je to samozřejmě reklama. Její forma a role se však bude v příštích letech zásadně měnit, a to v závislosti na rozvoji technologií a změnách spotřebitelského (nákupního) chování. Co můžeme čekat?

 

Objednávky přijdou nejen z e-shopu

Soudě podle vyjádření největších hráčů na trhu (Google, Facebook, Instagram), je jeden trend naprosto zřejmý. Nakupovat a objednávat bude možné přímo přes tyto giganty, aniž by bylo nutné navštívit váš e-shop.

Díky propojení s vaším e-shopem už tuto možnost pár let nabízí Heuréka, teď se přidává Instagram a je otázkou času, než se přidá Facebook nebo samotný Google. Ten se tímto záměrem vůbec netají a dokonce na poslední konferenci ukázal, že v Google Nákupech bude možné nejen vybrat produkt, ale také se podívat na recenze, hodnocení, videomanuál a nakonec nakoupit.

Stejně bude v budoucnu možné vybrat si produkt přes YouTube nebo Google Images, přejít do Nákupů a tam objednávku dokončit. Google doslova říká: „Chceme dát lidem možnost rozhodnout se, co nakoupí a také kde to nakoupí”. Tím však nemyslí, že si budete moci vybrat konkrétní e-shop, ale spíš jestli nakoupíte přes e-shop, nebo přes „much more seamless” Google Shopping.

Jaká pak bude role e-shopů, když nákupy budou probíhat z velké části přes Google? Myslím si, že stále velmi důležitá. A to na úrovni budování značky, důvěryhodnosti produktů a udržování vztahů se zákazníkem.

 

Hlasoví asistenti nastupují

Důležitou technologickou změnou, která zamává s reklamou na internetu, jak ji známe dnes, bude příchod hlasových asistentů. Ti budou za člověka plnit nejrůznější rutinní úkoly od rezervace stolu v restauraci až po víkendový nákup, který půjde provést několika hlasovými pokyny třeba z auta.

Na těchto hlasových asistentech pak bude i samotné rozhodnutí, kde přesně nakoupit nebo jakou značku zboží zvolit. Nákupní proces se tak smrskne do obecného frameworku I – R – A. Spotřebitel pouze projeví zájem o službu, hlasový asistent mu na základě minulých zkušeností doporučí ideální variantu a na spotřebiteli už bude jen samotný pokyn k nákupu.

 

Cesta ke konverzi pomocí hlasových asistentů

Budoucnost na tři? I – R – A. Záměr, doporučení, akce.

Zdroj: In creative

Co to udělá s PPC?

PPC reklama jako taková se v obou případech otřese v základech. Velké reklamní rozpočty spolkne Google – a to nejen za kliknutí ale i za samotné konverze. Stále bude mít smysl vodit zákazníky na e-shopy, ne však už v poslední přednákupní fázi. Vhodné to bude spíše na začátku, kdy je potřeba dodat značce autenticitu, nabídnout důležité informace o produktu a poskytnout detaily o prodejci samotném.

Nejlepší reklamou pak bude pozitivní zákaznická zkušenost. Ta je rozhodně nejlepší reklamou již dnes. Ovšem se zvyšující se dominancí Googlu ve všech fázích nákupního procesu bude důležité mít spokojené zákazníky, kteří se nebudou dlouze rozhodovat, kde nakoupit. Ti pak půjdou rovnou k vám, protože nebudou mít důvod nakupovat jinde. Chcete takové? Ozvěte se, přivedeme vám je.

 

Michal Baturko Olbert

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence