Rozdíl ve výsledcích v Google Analytics a ostatních nástrojích

Dne 13. 10. 2016

Proč se liší výsledky v Google Analytics a ostatních nástrojích?

Určitě se vám již stalo, že jste si prohlíželi výsledky v některém z reklamních nástrojů (např. Google AdWords), poté se přihlásili do účtu v Google Analytics (dále jen GA) a viděli v něm poměrně jiné výsledky. Naskýtá se tedy otázka, jak je to možné?

 

GA-AdW.png

Odlišné metriky

Důvodem jsou odlišné metriky mezi jednotlivými nástroji. Zatímco PPC systémy využívají metriku kliknutí, GA používají návštěvu. I když mnoho lidí tyto metriky zaměňuje, je mezi nimi podstatný rozdíl. Jak se měří metrika “Návštěva” v GA jsme si detailně uvedli v jednom z předchozích článků. Ve zkratce si pod jednou návštěvou představte skupinu činností (otevření nové stránky, spuštění videa, atd.) s časovým limitem 30 minut od poslední aktivity. Pokud tento čas překročíte, v GA následně uvidíte návštěvy dvě. Kliknutí se ovšem měří pouze proklikem jednotlivých reklam. Tím se pomalu dostáváme k tomu, proč se výsledky mezi nástroji liší. Jedno kliknutí v AdWords může znamenat několik návštěv v Google Analytics, ale také několik kliknutí v AdWords může být v Analytics zaznamenáno jako jedna návštěva (i žádná) a přitom oba nástroje budou ukazovat správná čísla. V podstatě můžou tedy nastat dva případy - počet kliknutí převyšuje počet návštěv nebo počet návštěv převyšuje počet kliknutí.

 

Počet kliknutí > počet návštěv

Jak si vysvětlit to, že počet prokliků je vyšší než počet návštěv v GA? Zatímco kliknutí se započítá v době kliku na reklamu, návštěva v GA se zachytí až po načtení měřícího kódu na stránkách. To však může chvilku trvat a během toho se může návštěvník rozmyslet a stránku zavřít dřív, než se načte měřící kód. Podobným způsobem se zachová více uživatelů a první rozdíl mezi výsledky je na světě.

Další problém nastane, pokud některý uživatel blokuje soubory cookies. Kvůli tomu se nezachytí v Google Analytics žádné údaje, ale proklik reklamy se v AdWords započítá. Také se může stát, že některé webové stránky mají problém s trackováním UTM parametrů v URL adresách. Nastane tedy případ, kdy si reklamní systém započítá kliknutí, v GA se objeví návštěva, ale bude uveden jiný zdroj a médium, než je žádoucí.

 

klilk-vs-navsteva2

Počet kliknutí < počet návštěv

A za jakých okolností může nastat druhý případ, tedy počet návštěv je vyšší než počet kliknutí? Je to způsobeno tím, jak se měří návštěvy v GA. Představte si situaci, že se ráno prokliknete skrze reklamu v Adwords na určitý web. Strávíte na něm určitý čas a posléze musíte odejít od počítače, ale stránku necháte otevřenou a vrátíte se na ni až po více než půlhodině. Takto se to v extrémním případě může stát i několikrát za den. V AdWords tak bude jedno kliknutí, ale v GA uvidíte více návštěv.

Další příčina je zkopírování URL adresy včetně UTM parametrů. Na Facebooku vám vyskočí reklama, přes ni se dostanete na web, který se vám líbí a chcete se o svůj zážitek podělit se svými přáteli. Kliknete na URL adresu, zkopírujete a rozešlete. Jenže pokud z ní neodstraníte UTM parametry, tak se u všech dalších návštěv v GA ukáže jako zdroj reklama z Facebooku, ale žádný další proklik se ve Facebooku nezachytí.

 

Klik-vs-navsteva1.png

Jak tedy tato data vyhodnocovat?

Důležité je vědět, že rozdíl mezi výsledky jednotlivých nástrojů je do určité míry přirozený a nemusí znamenat, že by bylo něco špatně. Pokud je rozdíl markantní, je pravděpodobné, že se někde vyskytuje chyba v nastavení. Ta by však vhodným testováním měla být snadno zjistitelná. Neděste se tedy toho, že vám různé nástroje ukazují různá čísla, protože všechny výsledky mohou být správně, i když se od sebe liší.

V příštím článku se podíváme na to, proč vznikají rozdíly mezi jednotlivými nástroji u velmi důležité metriky - konverzí.

Není vám něco jasné a rádi byste se s někým poradili ohledně svých výsledků? Napište nám, rádi vám pomůžeme!

 

Tomáš Netík

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence