Na co myslet při uživatelském testování webu? Máme pro vás 7 tipů

Dne 23. 8. 2021 Analytika

Spouštíte nový web? Nebo byste jen chtěli vylepšit ten stávající? V tom případě potřebujete v první řadě data. Nástroje jako Google Analytics vám dokážou poskytnout přehled o výkonu webu. Nahrávky a heatmapy třeba ze Smartlooku zase nabídnou pohled na aktivitu uživatelů. 

 

Muž sleduje obrazovku počítače

Plánujete uživatelské testování svého webu? Připravte se na ně.

Jak se ale návštěvníci webu cítí? Co se jim líbí a co naopak ztěžuje pohyb na stránkách? Na tuto otázku žádný nástroj neodpoví. Alespoň ne přímo. V této chvíli přichází na řadu uživatelské testování, díky kterému dokážete web optimalizovat tak, aby vyhovoval potřebám zákazníků a neobsahoval žádné problematické prvky. Ještě předtím, než se do toho pustíte, musíte si vyjasnit několik důležitých věcí.
 

1) Poznejte svůj web. Poznejte své zákazníky

Jaký je váš cíl? Chcete prodávat, sbírat leady, nebo informovat a svoje návštěvníky vzdělávat? Víte pro koho je web určený? Kdo je vaše cílová skupina a kdo skutečně web navštěvuje? Možná tyto otázky často schlícháte, mají totiž něco do sebe. Pokud na ně nebudete znát odpovědi, můžete se připravit o kvalitní „odrazový můstek”, který by vedl k dalším činnostem.
 

2) Spojte se s dalšími specialisty

Než se pustíte do testování, nebojte se požádat o zpětnou vazbu na web další specialisty. Zjistěte, co je na vašem webu cílem pro PPC specialistu. Na co by byl zvědavý copywriter, který vytváří obsah? Co o webu říká webmaster? Všichni tito lidé vám mohou nabídnout cennou zpětnou vazbu a dodat inspiraci k tomu, aby úkoly pro respondenty měly co nejlepší vypovídací hodnotu.
 

3) Identifikujte problematické části webu

Cíle webu znáte, stejně tak i cíle uživatelů. Specialisté vám prozradili jejich pohled na web. Je však nemožné v rámci jednoho rozhovoru při testování projít do detailů každou stránku webu. Nyní je na vás určit si, co budete sledovat. Bude to vyhledávání produktů v eshopu? Pátrání po konkrétní informaci? Nebo můžete zjistit, jak přehledný je proces objednávky. Jasně určený cíl vám pomůže vytvořit otázky a naplánovat úkoly pro respondenty tak, aby mělo testování vypovídající hodnotu.
 

4) Naplánujte úlohy

Úkoly, které dostanou respondenti, musí být jednoduše a srozumitelně podané. Nepouštějte se do zbytečně složitých procesů, ale vžijte se do kůže zákazníka, který potřebuje naplnit svou potřebu. Nic více, nic méně.

Než se pustíte do testování naostro, zkonzultujte úlohy a otázky rozhovoru s kolegou nebo známým. Můžete tak upravit znění úkolů tak, aby byly pro uživatele co nejsrozumitelnější.

 

Výběr jednoho člověka z řady

Víte, koho se zeptat?

5) Vyberte relevantní účastníky výzkumu

Důležité je znát svou cílovou skupinu, své zákazníky. Nebudete chtít od důchodců, aby vybírali kočárky, a stejně tak nebudete vést studenty na e-shop s prémiovým kuchyňským vybavením. V rámci cílové skupiny se však nebojte vybírat lidi různého pohlaví, věku, sociální skupiny, nebo například různé úrovně orientace na internetu. Díky domu získáte ještě více odlišné pohledy na web.

Respondentů nemusí být velký počet – 5 až 10 je zcela optimální. Nezapomínejte, že nechceme zjistit vzorce chování jednotlivých segmentů publika. Chceme zpětnou vazbu na funkčnost a použitelnost webu, kde každý respondent může vypíchnout něco nového.
 

6) Dejte respondentům volnou ruku

V průběhu uživatelského testování se snažte respondentům co nejméně (nejlépe vůbec) zasahovat do plnění úkolů. Skutečného uživatele přece také nebudete navigovat krok po kroku.
 

7) Vyhodnocení výsledků

Proces uživatelského testování a úlohy jednotlivých respondentů byste si měli vždy nahrávat. Nezapomeňte ale vždy požádat o souhlas s pořízením nahrávky. V případě osobního rozhovoru by mohlo psaní poznámek respondenta vyrušovat, nebo byste nebyli schopni soustředit se na případné dotazy. Nahrávky si můžete vyhodnotit později, bez vyrušení. Na zapisování si výsledků doporučujeme mít vytvořenou tabulku, kde se budou dát jednotlivé výsledky jednoduše porovnávat.

Zajímá vás o uživatelském testování více? Rádi vám poradíme s podrobným scénářem uživatelského testování. Jsme tu pro vás.

 

Matúš Elias

 

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence