Co nám dal a vzal CopyCamp 2019

Dne 20. 10. 2019

Chcete vědět, jestli stál desátý ročník konference pro všechny copywritery a copywriterky opravdu za to? Kdo mluvil nejlépe a kdo se na nás vybavil jezdeckými kalhotami? A proč, když nevíte kudy kam, je dobré se jít vyčůrat? Na to vám odpoví hned dva členové naší increativní výpravy najednou!

 
Dojmy z Copycampu 2019

Focení jmenovek už patří mezi zaběhlé tradice.

Zdroj: In creative

Michelle Losekoot: Jak napsat knihu

Martin: Pojďme vypíchnout ty opravdu nejlepší výstupy, ať to trochu lítá. Přednáška z Copycampu, na které jsem se upřímně pobavil, byla od Michelle Losekoot. Rozebrala celý proces zrodu knihy od prvního nápadu až po následnou propagaci po jejím vydání zábavnou a odlehčenou formou. Hromada informací prosvištěná nadzvukovou rychlostí obsahovala spoustu zajímavých tipů – například, že je většinou výhodnější vydat knihu u vydavatelství než na vlastní triko, nebo že po vydání knihy není dobré usnout na vavřínech, ale je potřeba do toho investovat ještě spoustu další energie.

Jen mě trochu zaskočila radou, že když chcete dobré promo, stačí zavolat Ondřeji Brzobohatému a on vám bez okolků zadara udělá multiplatformovou propagaci. Možná to tak pouze vyznělo, ale skoro se mi nechce věřit, že to bylo vážně tak jednoduché...

Lucie: Nemůžu Michelle upřít, že měla rozhodně nejkoukatelnější a nejhravější prezentaci ze všech.  Osobně mě ale trochu mrzelo právě to prosvištění, o kterém mluvíš. Uvítala bych hlubší ponor třeba do toho, jaké problémy vznikají při spolupráci s vydavatelstvím nebo čemu se velkým obloukem vyhnout a na koho se obrátit v případě podepisování smluv. Přednáška, jakkoli jsem si ji užila, na mě působila spíš jako motivační TEDTalk, zvlášť kvůli tomu, že její velká část byla věnována citacím známých osobností, které se vyjadřovaly k problematice psaní. Každopádně – bylo fajn vidět Michelle naživo a jsem ráda, že její projev je stejně lidský a přímočarý jako její příspěvky

A málem bych zapomněla – na přednášce zazněla neskutečně triviální, ale zároveň velmi moudrá věta, o kterou se nemůžeme nepodělit. Když máte pocit, že vám práce stojí, zíráte do monitoru nebo na papír a nevíte co dál, zvedněte se a běžte se vyčůrat. Pomáhá to. Fakt.

 

Report z Copycampu 2019

Letošní ročník Copycampu byl výroční a organizátorům se povedlo přilákat na něj známá jména.

Zdroj: In creative

René Nekuda: Práce s příběhem a její vedlejší účinky

Martin: Příběh je všude! Alespoň to tvrdí René Nekuda, jehož přednáška byla pro mě zajímavá a zábavná. Rozebíral skutečnost, že příběhy jsou přítomny všude a stále. A všichni v nich již od útlého věku přemýšlíme. Naše komunikace, sny, vzpomínky, ale i věda nebo umění – vše má formu příběhu

René popisoval, jak spoustu pravidel, která se aplikují při psaní, můžete použít i při tvorbě reklamních textů. Lidé mají rádi značky, které za sebou mají silný příběh – více s nimi rezonují a dobrý příběh jim dodá kontext a postará se o emocionální propojení.

Lucie: Reného přednáška mi přišla osvěžující a přínosná. Možná je to i tím, že ho v poslední době víc sleduju a vše jsem si zasadila do už nasbíraných informací. Nahlížet na příběh jako na veličinu mě nikdy nenapadlo, o to méně vztahovat příběh k lidským myšlenkovým pochodům.

 

Ondřej Ilinčev: Jak využít přirozené instinkty lidí v textech na webu

Lucie: Ondřej je moje srdcovka, takže kdyby na pódiu půl hodiny válel sudy a jen promítal slidy, pravděpodobně bych měla stejně radost. Věnovaný čas proměnil na nejlepší vstup dne. Nalákal nás na kontroverzní téma vraždy děvčete, kterému nikdo nepřišel na pomoc, protože se všichni spoléhali, že pomůže někdo jiný. Rozpracoval problematiku instinktivního chování lidí na internetu do několika uchopitelných bodů, dělal humory a na konci nás uklidnil, že lidé nejsou až tak krutí. Přednáška byla stejně dobrá jako jeho newslettery – strukturovaná, přínosná, zábavná a lidská. Díky za to.

Martin: To jsi shrnula naprosto přesně. Je těžké vybrat, které informace byly nejzajímavější, protože na nás vysypal spoustu dat. 

Ondřej Ilinčev doporučoval spíš motivaci pozitivními příklady než negativními. Jako příklad uváděl opětovné používání hotelových ručníků. Věta: „Opětovným používáním ručníků se chováte ekologicky” měla mnohem menší úspěch než motivující: „Předchozí hosté v tomto pokoji použili ručníky více než jednou”.  Rozebíral také zvýšenou poptávku a ochotu zaplatit více za zboží, které působí, že je ho nedostatek. Princip, který šikovně používá nejeden e-shop. Byla toho spousta – doporučuji si jeho prezentaci najít a přečíst, nebo si ji pustit jako podcast.

Takže také děkuji Ondřejovi!

 

Online report z Copycampu 2019

Autenticita nade vše.

Zdroj: In creative

Richard z Wooxu: Tonalita jako alfa a omega komunikace

Martin: Nejvtipnější e-shop v ČR s nejvtipnější prezentací dne. I tak by se dala shrnout přednáška Dana z Wooxu, který teda nakonec nebyl avizovaný Richard. Navíc byla úžasně inspirativní. Woox totiž nedělá všechny ty persóny a tonality tak, jak je všichni známe. Prostě se zákazníky komunikují upřímně, od srdce a funguje jim to. Neřeší cílení, v podstatě ani neví, komu to wooxusní zboží prodávají. V době, kdy do mrtě segmentujeme publika, honíme se za co nejpřesnější statistikou a modlíme se, abychom v konkurenci obstáli, přijde parta nadšenců z Jeseníku a prostě ten marketing a byznys tak nějak od boku dělají a vychází jim to. To mi přijde sympatické.

Lucie: Mě uzemnil popis produktu vybavený nadpisem ve znění „COPAJETO“. Krásně to vystihuje komunikaci a prezentaci značky Woox. Chvilku na to zmateně zíráte, pak jste moc rozněžnění, čtete dál a nakonec zjistíte, že máte narvaný košík věcmi a chcete jít na nějakou akci, kde potkáte wooxí truck. Dan svoji značku prezentoval tak, že musel přesvědčit i cyniky do morku kostí. Woox všechno dělá s láskou a protože je to baví. A jsou rádi, když to baví i ostatní. Což vlastně docela rezonuje s tím, co před Danem říkal René i Ondřej – inspirujte, přibližte se lidem a dejte jim příběh. Danova přednáška byla jednoduše závěrečné zjevení, které bylo milé, interaktivní a získalo Wooxu další kultisty, co na ně nedají dopustit. A nejen kvůli těm jeho copy-rajtkám. 

 

Shrnutí CopyCampu 2019

Letošní Copycamp byl příjemná a pohodová akce. Přesto, vzhledem k tomu, že se jedná o největší akci zaměřenou na copywriting u nás, je škoda, že program neobsahoval víc odborněji zaměřených přednášek. Například na tvorbu textů v rámci B2B, zakázek pro státní správu, nebo postřehy z práce pro klienty z různých odvětví s upřesněním jejich specifik. Každopádně se už těšíme na další ročník s číslem 11.

 

Lucie Martincová a Martin Klusoň

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence