Jak bylo v Lisabonu: poznámky z Web Summitu 2018

Časopis Forbes označil Web Summit za “nejlepší technologickou konferenci na planetě”. Schází se na ní zakladatelé a CEO známých firem, raketově rostoucí start-upy, ale třeba i zastupitelé států, aby společně řešili jedinou otázku: kam dál? Jsem velmi rád, že jsem druhý listopadový týden 2018 mohl strávit v Lisabonu, odkud vám přináším svoji zkušenost s touto prestižní událostí.

Web Summit je akce postavená především na konferenci, která se odehrává v mnoha sálech, z nichž ten největší, Center Stage, je Altice Arena pro 15 000 lidí. Zároveň však na Web Summitu najdete desítky, možná i stovky prezentačních stánků zavedených firem i start-upů.

O čem se hlavně mluví?

Společným jmenovatelem mnoha prezentací byly A.I. (artificial intelligence), IoT (internet of things) a chatboti. Těmto třem tématům se věnovalo tak velké množství prezentujících se start-upů, že by to vydalo na samostatnou konferenci. Nejčastěji skloňovaná témata jsem níže doplnil komentářem plynoucím z následných diskusí.

Umělá inteligence a automatizace

Bude to stejně velké, jako byla globalizace? Nevymkne se nám to z ruky? Nepřijdeme díky automatizaci o práci?

Diverzita na pracovišti

Všichni se tváří, že je žádoucí a potřebná, ale co když jsou kolektivy, kde diverzita škodí?

Autenticita firem

Nikdy nebyla tak důležitá, jako je teď. A to hned na dvou úrovních – zaměstnanců a zákazníků. Falešná autenticita na úrovni zaměstnanců vyvolá nespokojenost a fluktuaci. Falešná autenticita směrem k zákazníkům má podobné dopady. Konkrétně půjde o zklamání ze značky a odchod ke konkurenci.

Jaký je smysl webu?

Hodně účastníků summitu řeší, že web vznikl primárně proto, aby pomáhal. Přitom internet je dnes především zdrojem frustrace, sociální sítě motivují spíše k porovnávání a zklamání z toho, že někdo se má lépe než my. Nejzajímavější podněty a návrhy řešení měl “otec internetu” Sir Tim Berners-Lee a zakladatel sociální sítě Imgur Alan Schaaf.

Takto jsem trávil většinu času. O překvapivé a inspirativní momenty nebyla v přednáškách a diskusích nouze.

Zdroj: In creative

 

A teď konkrétně

Z přednášek, které jsem navštívil, bych vás rád seznámil s následujícími okruhy a tématy.

Kdy přijde šťastná internetová revoluce?

Přednáška: The internet happiness revolution

Alan Schaaf, zakladatel Imgur

Joe Lazauskas, Executive Director, Contently

Alan Schaaf začal zostra. Řekl, že platformy jako sociální sítě v nás vytvářejí pocit, že nám je ještě hůř. Na sociálních sítích vidíme celebrity, dobře situované přátele a chceme se jim vyrovnat. A tak vytváříme naumělkované, kvazi-luxusní příspěvky, abychom snížili svoji frustraci.

Imgur je platforma postavená na principech free-speech. Mají specifická pravidla toho, co lidé na síti nesmí dělat. Jde například o komentování příspěvků nenávistnými komentáři. Imgur nechce poslouchat, kdo má problém s jakou etnickou skupinou. Imgur chce být pozitivní platformou. Schaaf to srovnává s tím, že když si někoho pozvete domů, chcete, aby se choval podle vašich pravidel.

A co nás čeká v příštích 5 letech? Nejspíš asi nastane určitá konsolidace sociálních médií a lidé začnou být sociálními médii přejedení. Podnikatelé se začnou věnovat oblastem, kterým se velké sociální sítě nevěnují. Postupně vzniknou platformy, které nás odpojí, které nás něco naučí, které nás znovu nabijí.

Jak ale donutit lidi změnit své chování, aby pořád nebyli na Instagramu a Facebooku? Podle Alana Schaafa jsou už lidé na tuto změnu připraveni. Sice jsou k síti neustále připojeni, ale zároveň jí už mají po krk.

Skutečná autenticita jako předpoklad úspěchu

Přednáška: Can branded content ever be authentic?

Graham McDonnels, Creative Director, The New York Times

Jose Woldring, CEO, The Media Nanny

Colin Kavanagh, VP Global Marketing, Malibu & Kahlua

O autenticitě dnes mluví každý. Když totiž ztratíme důvěru publika, je to chvíle, kdy věci začínají jít špatným směrem.

Kde je však podstata tolik skloňované autenticity? Je nutné nesnažit se tvářit jinak, než jaká značka opravdu je. Nemá smysl, aby značku tvořili kreativní ředitelé a externí studia. Autenticita vychází ze všech lidí ve firmě. To je nový trend.

Influenceři musí být velmi opatrní, se kterými značkami spolupracují, protože by dané značky mohli zabít, pokud by se s nimi vnitřně neztotožňovali. Velmi nebezpečné je také domlouvání spolupráce influencera a značky, pokud jde komunikace přes několik mediálních agentur či agentů. Autenticita se potom snadno vytrácí.

Colin Kavanagh představil reklamu na Vodku Absolut a mluvil o tom, že možná cesta, jak zachovat autenticitu u influencerů, je spolupráce s makroinfluencery, které jejich komunita dobře zná.

Skvělý catering, příjemná zeleň, ale i hudba byla k dispozici, když jste potřebovali na chvíli vypnout a zrelaxovat.

Zdroj: In creative

Procesy, e-maily, plánování a růst

Přednáška: Inside the fastest-growing business app in history

Cal Henderson, CTO a spoluzakladatel Slack

Cal Henderson povídal o roli komunikační aplikace Slack a jejím poslání. Snaží se změnit uživatelské chování a změnit myšlení lidí, kteří k práci chybně využívají e-maily.

E-maily podle Hendersona vznikly před více než 30 lety jako komunikace person-to-person. A ne jako pracovní nástroj, kde jsou v kopiích a adresátech celé týmy. Navíc počítáme s tím, že úkol, který byl zaslaný v mailu, se stane. Přitom v Gmailu neexistuje žádné efektivní řešení pro kontrolu mailem zadaných úkolů.

Henderson také mluvil o tom, že je dnes velmi lehké být “busy”, ale je velmi těžké uspořádat své priority a řešit je efektivně tak, aby člověk busy nebyl.

Jako jednu z důležitých myšlenek také zdůraznil, že nejtěžší na růstu firmy je konstantně narušovat procesy a efektivně je vylepšovat. Pokud se to neděje, firma se nemůže posunout na další level.

Šprti vládnou světu!

Přednáška: Nerds rule the world… and the space

Cédric Villani, držitel Fieldsovy medaile, matematik

Mike Massimino, astronaut a profesor, Columbia University

Velmi inspirativní rozhovor o roli nerdů v současné společnosti. Astronaut Massimino se doptával Villaniho na jeho cestu životem a na to, jak se dostal až k Fieldsově medaili a k současné kariéře politika. Villani mě zaujal a fascinoval už v Hydeparku, kam byl pozván v loňském roce.

Villani se k matematice dostal pozvolnou cestou. Na škole byl introvertním, tichým a zakřiknutým studentem, kterého fascinovala matematika. Postupně jí úplně propadl. Když byl osloven prezidentem Macronem, zdali chce jít do politiky, nejprve nesouhlasil, protože si myslel, že by tím skončila možnost rozšiřovat vědu mezi veřejností. Pak si ale uvědomil, že to bude o to větší příležitost, a souhlasil.

Oba se shodli na tom, že nerd neznamená “divný člověk” ale “technologicky orientovaný člověk”, což “jste v tomto sále skoro všichni”. Podle Villaniho dnes společnost potřebuje nerdy více než kdy dříve. Protože kdo jiný by měl být schopný využít současné technologie k tomu, aby byla společnost lepší? A kdo jiný než nerdi by měl držet ochrannou ruku nad tím, aby se A.I. nevymkla kontrole?

Ženy ve světě technologií

Přednáška: Firms or government: Who should tackle the workplace gender gap?

Gillian Tans, CEO, Booking.com

Věra Jourová, eurokomisařka

Tato diskuse se věnovala roli žen ve světě, vzhledem k zaměření Web Summitu hlavně v oblasti technologií. Dozvěděli jsme se, že ledy se v posledních letech hnuly, protože před 5 lety tvořily ženy 24 % návštěvníků konference, letos je to 44 %.

Obě řečnice se věnovaly tématu Equal Pay Day, tedy konkrétnímu dni v roce, od kterého ženy “pracují zdarma” v kontextu nižších platů, než mají muži. Zmínily také, že současné tempo vyrovnávání platů je velmi pomalé. Tímto tempem se platy mužů a žen vyrovnají v roce 2086.

Podle Jourové však neexistuje žádný zásadní důvod, proč by to nemohlo být mnohem dříve, třeba v roce 2019. Jeden z důvodů, proč jsou platy nevyrovnané, jsou “segregate jobs”, tedy fakt, že se ženy více podílejí na pracovních pozicích, které jsou historicky spojeny s horším odměňováním.

Připraví nás o práci roboti?

Přednáška: Will a robot steal my job?

Už na královském dvoře v Británii byly dlouho zakázány automatické sekačky z obavy, že budou brát lidem práci. To však není dobrý pohled na věc. Ptejme se spíše, které nové příležitosti a pracovní pozice budou vytvořeny? Soustřeďme se na to, kde nejsme nahraditelní, protože v takových činnostech je největší přidaná hodnota člověka.

Je ale potřeba neudělat stejnou chybu, jaká vznikla v globalizaci. Lidem se říkalo, že sice mnoho pracovních pozic zanikne, ale mnoho se jich také vytvoří. Jenže na ty nové určitě nemohli nastoupit lidé, kteří práci ztratili (kvůli svým schopnostem, znalostem, jazykovým skillům apod.).

Buďte kreativní a vytvářejte nové pracovní pozice, které nenahradí stroje.

Z Web Summitu 2018 jsem se vrátil nabitý inspirací a spoustou nových myšlenek. V okamžiku, kdy tento report čtete, už pilně pracuji na tom, jak je zapojit do způsobu práce In creative. Pokud vás nějaké téma z článku zaujalo, ozvěte se, rád vám o něm povím víc.

 

Michal

Marketingový ředitel

    Proč píšeme tento blog

    Rádi  se dělíme o dění v In creative a také o své znalosti a zkušenosti. A toto místo je pro to jako stvořené.

    Poslat poptávku

    V tomto blogu najdete mnoho zajímavých informací. Mnohdy však nemusí přesně odpovědět na vaše dotazy. Proto pokud máte nějaké dotazy nebo si chcete objednat nějakou službu od nás, neváhejte se na nás obrátit.

    Další zajímavé příspěvky

    Podívat se na všechny