Rozdíl ve výsledcích v Google Analytics a ostatních nástrojích

Proč se liší výsledky v Google Analytics a ostatních nástrojích?

Určitě se vám již stalo, že jste si prohlíželi výsledky v některém z reklamních nástrojů (např. Google AdWords), poté se přihlásili do účtu v Google Analytics (dále jen GA) a viděli v něm poměrně jiné výsledky. Naskýtá se tedy otázka, jak je to možné?

Proč se liší výsledky v Google Analytics a ostatních nástrojích?

Odlišné metriky

Důvodem jsou odlišné metriky mezi jednotlivými nástroji. Zatímco PPC systémy využívají metriku kliknutí, GA používají návštěvu. I když mnoho lidí tyto metriky zaměňuje, je mezi nimi podstatný rozdíl. Jak se měří metrika “Návštěva” v GA jsme si detailně uvedli v jednom z předchozích článků. Ve zkratce si pod jednou návštěvou představte skupinu činností (otevření nové stránky, spuštění videa, atd.) s časovým limitem 30 minut od poslední aktivity. Pokud tento čas překročíte, v GA následně uvidíte návštěvy dvě. Kliknutí se ovšem měří pouze proklikem jednotlivých reklam. Tím se pomalu dostáváme k tomu, proč se výsledky mezi nástroji liší. Jedno kliknutí v AdWords může znamenat několik návštěv v Google Analytics, ale také několik kliknutí v AdWords může být v Analytics zaznamenáno jako jedna návštěva (i žádná) a přitom oba nástroje budou ukazovat správná čísla. V podstatě můžou tedy nastat dva případy – počet kliknutí převyšuje počet návštěv nebo počet návštěv převyšuje počet kliknutí.

 

Počet kliknutí > počet návštěv

Jak si vysvětlit to, že počet prokliků je vyšší než počet návštěv v GA? Zatímco kliknutí se započítá v době kliku na reklamu, návštěva v GA se zachytí až po načtení měřícího kódu na stránkách. To však může chvilku trvat a během toho se může návštěvník rozmyslet a stránku zavřít dřív, než se načte měřící kód. Podobným způsobem se zachová více uživatelů a první rozdíl mezi výsledky je na světě.

Další problém nastane, pokud některý uživatel blokuje soubory cookies. Kvůli tomu se nezachytí v Google Analytics žádné údaje, ale proklik reklamy se v AdWords započítá. Také se může stát, že některé webové stránky mají problém s trackováním UTM parametrů v URL adresách. Nastane tedy případ, kdy si reklamní systém započítá kliknutí, v GA se objeví návštěva, ale bude uveden jiný zdroj a médium, než je žádoucí.

klik-vs-navsteva-ii
 

Počet kliknutí < počet návštěv

A za jakých okolností může nastat druhý případ, tedy počet návštěv je vyšší než počet kliknutí? Je to způsobeno tím, jak se měří návštěvy v GA. Představte si situaci, že se ráno prokliknete skrze reklamu v Adwords na určitý web. Strávíte na něm určitý čas a posléze musíte odejít od počítače, ale stránku necháte otevřenou a vrátíte se na ni až po více než půlhodině. Takto se to v extrémním případě může stát i několikrát za den. V AdWords tak bude jedno kliknutí, ale v GA uvidíte více návštěv.

Další příčina je zkopírování URL adresy včetně UTM parametrů. Na Facebooku vám vyskočí reklama, přes ni se dostanete na web, který se vám líbí a chcete se o svůj zážitek podělit se svými přáteli. Kliknete na URL adresu, zkopírujete a rozešlete. Jenže pokud z ní neodstraníte UTM parametry, tak se u všech dalších návštěv v GA ukáže jako zdroj reklama z Facebooku, ale žádný další proklik se ve Facebooku nezachytí.

klik-vs-navsteva

 

Jak tedy tato data vyhodnocovat?

Důležité je vědět, že rozdíl mezi výsledky jednotlivých nástrojů je do určité míry přirozený a nemusí znamenat, že by bylo něco špatně. Pokud je rozdíl markantní, je pravděpodobné, že se někde vyskytuje chyba v nastavení. Ta by však vhodným testováním měla být snadno zjistitelná. Neděste se tedy toho, že vám různé nástroje ukazují různá čísla, protože všechny výsledky mohou být správně, i když se od sebe liší.

V příštím článku se podíváme na to, proč vznikají rozdíly mezi jednotlivými nástroji u velmi důležité metriky – konverzí.

Není vám něco jasné a rádi byste se s někým poradili ohledně svých výsledků? Napište nám, rádi vám pomůžeme!

 

Tomáš

Marketing Analyst

    Proč píšeme tento blog

    Rádi  se dělíme o dění v In creative a také o své znalosti a zkušenosti. A toto místo je pro to jako stvořené.

    Poslat poptávku

    V tomto blogu najdete mnoho zajímavých informací. Mnohdy však nemusí přesně odpovědět na vaše dotazy. Proto pokud máte nějaké dotazy nebo si chcete objednat nějakou službu od nás, neváhejte se na nás obrátit.

    Chci dostávat emaily!

    Požadované pole * jsou povinné

     

    Další zajímavé příspěvky

    Podívat se na všechny